RUBRIKA: Testovali jsme ŠTÍTKY: ABS
Pavel

ABS lavinové batohy

Jelikož se mi tu hromadí dotazy na lavinové batohy ABS, rozhodl jsem se vše sepsat a vyvěsit na náš blog.

Co je lavinový batoh?

ABS lavinový batoh je propracovaný a osvědčený systém, který si klade za cíl, aby vám zabránil pohřbení v lavině a pomohl tak přežít pád laviny s co nejmenší újmou. Lavinový batoh je aktivní lavinová pomůcka. V případě lavinového nebezpečí lze batoh odpálit a nafouknout tak vaky, které vás udrží na povrchu laviny nebo alespoň sníží hloubku zasypání.

Tekoucí laviny jsou většinou vyvolány samotnými lyžaři. Prakticky všechny oběti laviny přežijí počáteční střet se sněhem. Bohužel přibližně polovina z nich skončí zcela pohřbena ve sněhu. Tři ze čtyř obětí (ze zcela pohřbených) mají zablokované dýchací cesty, nebo jen těžko dýchají kvůli obrovskému tlaku na hrudi, a v takové situaci přežijjí pouze několik minut. Po 15 minutách klesá šance na přežití velice rychle. ABS lavinový batoh zabraňuje úplnému zasypání nebo alespoň redukuje hloubku. Nezabrání stržení lavinou, ale může vám pomoci zůstat na povrchu a maximalizovat tak vaše šance na přežití.

Jaký je princip lavinových batohů?

Při pohybu různě velkých těles jsou ty větší vždy nahoře. To platí také v lavině, kde se pohybujete společně se sněhem, který vás tlačí nahoru. Jelikož má tělo větší hustotu, po čase se zastaví pohyb vzhůru a začínáte se propadat do sněhu.

Aby se zabránilo tomuto pohřbení v lavině, musíte zvýšit svůj objem. Tahem za aktivační táhlo batohu ABS vzroste váš objem o 170l, které vám pomohou zůstat na povrchu. Tento jev je označován jako inverzní segregace nebo také efekt paraořechů.

Lavina má tři fáze: počáteční, klesání a zastavení nebo také tuhnoucí fáze.

Aerodynamický batoh ABS TwinBags generuje dynamický vztlak ve všech třech fázích laviny, brání tak potopení zpět do sněhu. Zůstáváte stále na povrchu.

Existuje nějaká statistika?

Ano. Máme k dispozici statistiku z roku 2010.

Z 262 osob, které aktivovaly ABS airbag jich 97% přežilo, 84% zůstalo nezraněno, 3% zemřeli.

Bez lavinového batohu se udává šance na přežití 25%.

Z jakých částí se ABS batoh skládá?

ABS TwinBag systém je technicky vyspělý produkt, který se skládá z několika částí.

1. ABS TwinBags

Každý z těchto dvou airbagů má objem 85 l při nafouknutí. Jsou nahuštěny současně, ale oba mají samostatné uzavírací a sací ventily. Je-li jeden z airbagů poškozen, druhý zůstane nafouknutý po dostatečně dlouhou dobu. Vnitřní tlak je asi 0,1 barů.

2. Lahev

Tlakové lahve obsahují pouze bezpečné a nehořlavé plyny, které jsou obsaženy i v atmosféře. Vnitřní tlak je 300 barů. Lahev lze propíchnout, pouze je-li bezpečně našroubovaná v ABS systému. Lahev je určena pro teploty v rozmezí -40°C až +50°C. Prázdné lahve naplňuje pouze firma ABS a výměnu lze provést pouze u prodejců ABS. Lahev chraňte před nárazy a pády.

3. Hlava se závitem a narážecím trnem

Hlava do které je našroubována lahev, se nachází v horní části batohu. Tato hlava se skládá z jehly, která prorazí lahev, když je systém aktivován. Před našroubováním si musíme být naprosto jistí, že u jehly a na závitu nejsou žádné nečistoty, proto vždy zavíráme kryt této části batohu. Zašroubovanou lahev lze kdykoli vyšroubovat.

4. Přihrádky na vaky

Vaky jsou zabaleny ve dvou kapsách na každé straně batohu a jsou tak chráněny při běžném používání. Při aktivaci se tlakem rozepne suchý zip, vaky se vytlačí ven a nafouknou se.

5. Plnící a vypouštěcí ventil

Plnící a vypouštěcí ventil je umístěn na každém vaku. Tyto ventily při aktivaci systému ABS automaticky nasávají okolní vzduch do vaků. Výpustný ventil je umístěn uprostřed pod červenou plastovou krytkou a jeho stisknutím vypustíme vzduch z vaků.

6. Plát na umístění táhla s ochrannou chlopní a mosaznou rychlospojkou

Tento plát je standardně připojen k levému ramennímu popruhu batohu. Na plátu se nachází i mosazná rychlospojka pro připojení aktivačního táhla. Spojka je kryta ochranou chlopní, která má zabránit nežádoucímu znečištění, vniknutí sněhu a ledu. Suchý zip slouží k zajištění akrivačního táhla v případě, že nehrozí lavinové nebezpečí. Pro leváky lze umístit tento plát také na pravý ramenní popruh.

7. Aktivační táhlo

Aktivační táhlo obsahuje slepou patronu. Patronu odpálíme v momentě kdy zatáhneme za táhlo připojené k rychlospojce na batohu. Tlak vyvolaný výbuchem slepé patrony prochází tlakovou trubkou do hlavy s narážecím trnem, kde dojde k proražení lahve. Plyn z lahve pak nafukuje oba vaky pomocí plnícího ventilu. Doba plnění je 2-3 vteřiny. Aktivační táhlo lze odpálit pouze jednou, a pak se musí společně s prázdnou lahví vyměnit u prodejce.

8. Výškové nastavení táhla

Aktivační táhlo musí být v ideální pozici pro snadné odpálení. Výšku plátu proto lze nastavit. Správná poloha je mezi hrudníkem a ramenem.

9. Popruhy batohu ABS a nosný systém

Celý nosný systém batohu je velmi důležitý, protože systém ABS je učinný pouze, pokud ho máte stále na těle. Nosný systém byl testován a splňuje požadavky TÜV pro extrémní provozní nároky.

Nosný systém se skládá z:

ramenní popruh

hrudní popruh

bederní popruh

nožní popruh

Je velmi důležité, aby všechny tyto popruhy byly řádně zapnuté a dobře nastavené na velikost těla.

10. Bederní pás s kapsičkou na táhlo

Bederní pás je vybaven bezpečnostním zapínáním podobně jako u sedacího úvazku. Na pásu je umístěna kapsička, do které je možné dát táhlo v případě, že ho nechceme mít připojené.

Jaké jsou druhy zad?

Batoh ABS Powder je menší a lehčí, vhodný spíše pro helliskiing a zapřísáhlé freeridery. Lze na něho připnout batohy o velikosti 5 a 15l.

Batoh ABS Vario je nejprodávanější a nejčastěji používaný. Dělá se ve dvou velikostech S a L. Velikost S je pro záda menší než 46cm, velikost L je pro záda delší než 46cm, ale vždy je potřebné vše vyzkoušet. Na Vario lze připnout batohy velikostí 15, 18, 25, 30 a 50 litrů. Přípojky všech objemů jsou kompatibilní s velikostmi zad S i L.

Jaké přípojky lze dokoupit?

K zádům jdou připnout pomocí systému ZipOn různě velké přípojky. Pro záda Powder je to 5 l a 15 l. Pro záda Vario je to 8, 15, 18, 30 a 55 l. Batoh si tak můžete upravit podle potřeby a délky tůry.

Co je to aktivační jednotka?

Aktivační jednotka je lahev s táhlem. Lahev může být ocelová nebo carbonová. Rozdíl je ve váze a v ceně. Ocelová lahev váží přibližně 580g, carbonová 280g. Lahev a táhlo vždy patří k sobě. Jedno bez druhého nemůže fungovat, proto se doporučuje mít táhlo vždy v kapsičce na bederním pásu, aby nedošlo k tomu, že ho zapomenete doma při odjezdu na hory.

Aktivační jednotka – táhlo + lahev

Prorazí se lahev při našroubování do batohu?

Neprorazí. Lahev můžete kdykoli vyšroubovat a znovu našroubovat podle libosti. Našroubovaná lahev může být v batohu i skladována nebo převážena, pokud neletíte letadlem. Před každým výjezdem je dobré lahev převážit zda je v pořádku.

Je táhlo na více použití?

Není!! V táhle je slepá patrona, která se při zatažení odpálí, tudíž ho nelze znovu použít a vždy se musí měnit společně s odpálenou lahví.

Co se stane když odpálím pouze táhlo bez lahve?

Bohužel batoh se poškodí a to konkrétně jehla, která proráží lahev. Na jehle se vytvoří nepatrné plošky, které by mohly způsobit zadrhnutí při další aktivaci a tím nefunkčnost batohu, a táhlo se musí vyměnit. Vždy by se mělo dbát na to, aby byla nejprve našroubovaná lahev, a až pak se připojovalo táhlo! A opačně nejprve odpojit táhlo a až poté vyšroubovat lahev.

Jak poznám, že je lahev a táhlo v pořádku?

Podíváme se na lahev zda není proražená, popřípadě nějak jinak mechanicky poškozená. Další kontrolní ukazatel je váha. Na každé lahvi je uvedena váha kterou musí mít plná lahev s odchylkou + – 5g. Váží se vždy bez víčka. Jakmile je na táhle vidět červený kroužek je použité a nelze ho znovu použít. Datum expirace táhla je na červené krytce na straně. Pokud je táhlo prošlé, vymění se společně s lahví. Nikdy se nesnažte vytáhnout čep na táhle, mohlo by dojík ke zranění.

Je nutné batoh odpalovat každý rok?

Je to doporučené. Vždy před sezónou batoh cvičně odpálit a zkontrolovat, zda je vše v pořádku. Při této kontrole je dobré pozorovat aktivaci, zda je vše bez problémů, dále zda těsní vaky a jestli je batoh celkově v pořádku.

Jak často by měl mít batoh revizi systému?

Revize systému by měla být minimálně jednou za tři roky. Revize trvá asi dva dny, záleží na aktuální vytížení servisu. Revize obsahuje test batohu, výměnu těsnění, namazání rychlospojky a kontrolu celkového stavu batohu. Revize se provádí v servisu Namche.

Kde jsou batohy vyrobeny?

Batohy se vyrábějí v německém Gottfriedingu.

Jak se skládají vaky?

Vaky nejprve vyfoukneme pomocí červeného tlačítka na ventilu, a pak složíme podle přiloženého obrázku.

Je možné batoh znovu použít hned po aktivaci?

Ano je to možné. Musíte mít správně složené vaky a vyměnit lahev a táhlo. Poté je batoh znovu připraven k aktivaci.

Čím je naplněna tlaková lahev?

Většinou je to směs argonu. Argon má tu výhodu, že na sebe dobře váže molekuly kyslíku, což je žádoucí, protože v lahvi není celý obsah vaků, ale přes ventil se přisává vzduch z okolí.

Čím je vyjimečný ABS TwinBag systém?

Systém ABS TwinBag je nástupcem mono airbagu. K dispozici jsou dva airbagy o objemu 85 litrů, jeden na každé straně. Systém má tři důležité výhody ve srovnání s mono airbagy:

1. Dva airbagy jsou umístěny na straně těla,drží tak tělo na povrchu laviny v horizontální poloze. Pokud je tělo ve vertikální poloze vytváří tak jakousi kotvu a je větší riziko že bude během laviny pohřben (v případě, že se člověk v lavině zastaví, sníh začne téct přes něho a dojde k zasypání).

2. V lavině je určité nebezpečí poškození vaků. Pokud se vám poškodí monovak, nemáte nic. ABS TwinBag má dva na sobě nezávislé vaky, takže při poškození jednoho vám zůstane druhý, který může být rozhodující pro vaše přežití.

3. Při stržení lavinou je poškozený tažen z kopce s obrovským množstvím sněhu. Je proto důležité co nejvíce snížit různé rotace těla a minimalizovat tak možnost zranění. K tomu dobře poslouží dva vaky na stranách které mají stabilizační účinek a zabraňují rotaci. Údaje získané z reálného života jsou jednoznačné – v asi 300 hlášených aktivací ABS TwinBag v lavině nebyly žádné vážné zranění hlavy, krku nebo zad (statistika z roku 2010).

OK, tak možná ABS funguje v prašanu, ale mám také šanci v těžkém sněhu?

Ve skutečnosti je opak pravdou. Čím těžší je sníh, tím větší je hustota a tedy nižší objem.Mokrý sníh z pozdějšího období obvykle váží přibližně 600 g/l. Jeden kg nového sněhu má objem 1,7 l. Jeden kg člověka má objem 1,03 l. To znamená, že 100 kg vlhkého sněhu má objem 170 litrů, zatímco člověk (100kg) má objem 103 litrů. Pro zajištění správného efektu a udržení se v horní části laviny je tedy potřeba nejméně 68 litrů, což je daleko méně než v prašanu.

Mohu přesunout aktivační táhlo doprava, pokud jsem levák?

Určitě je to možné a dokonce doporučené. Pokud jste levák, táhlo by se vám odpalovalo velice špatně a nebylo by možné rychle zareagovat. Výměnu táhla provádíme v našem servisu Namche.

Jsou nějaké problémy s nahromaděním ledu u aktivačního táhla na rychlospojce?

Ne, pouze v případě vlastní nedbalosti. Ujistěte se, zda je zapnutý suchý zip a chrání tak rychlospojku před nečistotami, když není připojené táhlo. Čistý musí být také kolík na táhle, který se zacvakne do spojky. Pokud je v těchto dvou částech nějaká nečistota, nepokoušejte se ji sami vyčistit, mohlo by dojít k aktivaci táhla nebo poškození rychlospojky.

Je opravdu nutné zapínat nožní popruh?

Ano. Pokud by byl nedotažený bederní pás mohlo by dojít v lavině ke svlečení batohu. Nožní popruh tomuto zabrání.

Co přeprava letadlem?

Abyste mohli přepravovat ABS batoh, musíte s dostatečným předstihem kontaktovat leteckou společnost, se kterou letíte, a vyplnit příslušné formuláře. Pro tento případ se vyplatí uschovat krabičku od aktivační jednotky, která je vhodná pro přepravu. V letecké společnosti vás budou dále informovat, jak máte postupovat.

Pokud letíte přes, nebo do USA, můžete mít potíže z aktivační jednotkou. V takovém případě se doporučuje si aktivační jednotku půjčit až na místě.

Lze lahev a táhlo znovu naplnit?

Lahev a táhlo znovu plní pouze přímo výrobce. Nové lahve a táhla jsou k dispozici u prodejců ABS. To platí ve všech zemích.

Jaká je životnost u aktivační jednotky?

Lahev i táhlo mají datum expirace. U lahve je to počet naplnění. Maximální je 20. U každé lahve se eviduje a v případě, že tohoto limitu lahev dosáhne je ztažena z oběhu.

Táhlo by mělo být aktivováno alespoň jednou za tři roky, v opačném případě je potřeba vyměnit. Datum expirace je na červeném štítku na boční straně táhla. Táhlo je použitelné do května zobrazeného roku.

Můžu lahev ABS použít do jiného lavinového batohu?

Ne, lahve jsou vyrobeny pouze pro systém ABS a pouze v něm bezpečně odpáleny.

Co je důležitější? Batoh ABS nebo lavinový vyhledávač?

Systém ABS je navržen tak, aby se zabránilo zasypání ve sněhu.
Účel lavinového vyhledávače je rychle najít někoho, kdo byl zasypán.

Batohem ABS nikoho ve sněhu nenajdete. Kromě smrtelných zranění při pádu samotném je zasypání příčinou všech úmrtí v lavině. Lavinový vyhledávač je nezbytný, protože i ABS batoh nemůže ve všech situacích stoprocentně zabránit pohřbení ve sněhu. To znamená, že nejlepší výbava zahrnuje ABS batoh, lavinový vyhledávač
To znamená, že nejlepší set pro laviny zahrnuje ABS lavinový airbag, lavinový vyhledávač, lopatu a sondu.

Lavinový vyhledavač, lopata a sonda. Není to dost?

Pokud lavinový vyhledavač pracuje tak, jak má zasypaný jedinec je vždy nalezen, ale v mnoha případech je ale příliš pozdě. Možnosti pro záchranu života do značné míry závisí na faktorech, které nemají nic společného s lavinovým vyhledávačem, lopatou a sondou:

- hloubka zasypání

- průchodnost dýchacích cest

- vzduchová kapsa

Když je hloubka zasypání do 50 cm, máte volné dýchací cesty a jste ve vzduchové kapse, vaše šance na záchranu jsou vysoké, pokud vás hledá zkušený záchranný tým. Nicméně průměrná hloubka zasypání je asi 1 m a 3/4 obětí mají ucpané dýchací cesty.

Pro přežití je na prvním místě nejlepší vyhnout se zasypání. To je důvod, proč doporučujeme k sondě, lopadě a vyhledávači také lavinový batoh.

Podrobný popis principu ABS batohů.

Lavina je hmota v pohybu, která se skládá z velkého množství drobných sněhových krystalků. Krystalky se dají do pohybu a kloužou z kopce dolů. Z důvodu tohoto pohybu jsou všechny objekty s objemem větším, než je individuální velikost sněhových krystalů, tlačeny směrem k povrchu. Toto se nazývá ,,proces segregace,,. Nicméně síla pohybu klesá a s ním i výtah směrem vzhůru. Zde je důležité, aby se objem lyžaře přinejmenším rovnal objemu sněhu v lavině. Sníh v lavině má objem, který je asi 2,5 krát větší, něž kilogram objemu člověka.

Jinak řečeno. Jeden kilogram sněhu má objem asi 2,5 l. Jeden kilogram člověka má objem asi 1,03 l. Takže v případě, že osoba váží celkem 100 kg, má objem 103 l. 100 kg laviny v polovině zimy má objem 250 l. Aby se zajistilo, že člověk bude plavat v horní části laviny, je zapotřebí, aby zvětšil svůj objem alespoň o 150 l.

ABS lavinový batoh je určen do extrémních podmínek. Má objem 170 l, což je víc než dost, aby zabránil zasypání, nebo alespoň snížil hloubku zasypání lyžaře a znásobil tak šanci na přežití.

Zjednodušeně řečeno: výtah generovaný pohybujícími se sněhovými krystaly dostává obět k povrchu laviny. Lavinový batoh ABS poskytuje chybějící objem a zabraňuje oběti potopení zpět do sněhu.

Zdroj: www.abs-airbag.com; Namche

 

 

Komentáře

?