RUBRIKA: Expedice ŠTÍTKY: Expedice, Hindúkuš, Noshaq, Markéta Hanáková

Aktualizace: 27.6.2016 - Shrnutí celé expedice

Rozhovor v rádiu

27.6.2016

Do Peru jsme odlétali se čtyřmi cíly:

1. Vylézt nějaký pěti nebo šestitisícový vrchol.

2. Aklimatizovat se na další akci, která bude následovat měsíc po našem návratu. Jedná se o výstup na druhou nejvyšší horu Hindúkuše Noshaq 7492 m. Více o této expedicihindukus-noshaq-2016.webnode.cz/

3. Vrátit se ve zdraví domů.

4. Skvěle si to užít.

Teď po návratu můžu říct, že všechno klaplo. Sice ne na jedničku s hvězdičkou, ale jen na jedničku. Náš vyhlídnutý šestkový vrchol Chopicalqui byl v dobu naše pobytu v NP Huascarán bohužel nelezitelný nebo lezitelný, ale s obrovským rizikem. Na tomto vrcholu tři týdny kvůli spoustě nového sněhu nikdo nebyl. Do trhlinového bludiště se nechtěli pouštět ani místní vůdci. Navíc byl úsek okolo high campu ohrožován padajícími lavinami.

Už z domu jsme měli připraveno několik cílů pro případ, že by to na Chopicalqui nešlo. Nakonec jsme zvolili Nevado Pisco a výstup byl úspěšný. Stejně tak se nám krásně vyvedl sedmidenní aklimatizační trek kolem Alpamaya navzdory tomu, že nám každý den pršelo nebo sněžilo.

Tento trek je označován za těžký kvůli odlehlosti, nutnosti překonávat vysoká sedla, hory jsou bez signálu i bez lidí, takže v případě jakýchkoliv problémů si člověk musí poradit sám. A to je přesně ono. Doporučujeme!!!

Výsledek:

Dosažená výška 5762 m, dvě noci ve výšce tesně pod hranicí pěti tisíc metrů, přechod několika sedel nacházejících se ve výškách od 4200 do skoro 4900 metrů, dalších několik noci nad čtyři tisíce metrů. Z pohledu aklimatizace skoro co víc si přát.

Peru má neskutečně krásné hory.

A co teď? Máme měsíc na to, abychom zregenerovali a znovu zabalili batohy a vyrazili na druhou stranu zeměkoukole – pro změnu do Asie a pokusili se dostat do afghánských výšin.

On-line zpravodajství z přípravy i ze samotné expedice bude opět na FB a na expedičních stránkách: hindukus-noshaq-2016.webnode.cz/ a http://marketahanakova.webnode.cz

14.6.2016

Posíláme pozdrav z vrcholu Nevado Pisco 5755m(obtížnost  PD) Stanuli jsme na něm všichni čtyři.Sice to není šestka,ale vzhledem k podmínkám,které tady jsou jsme rádi.Je pěkný a ceníme si výstupu i proto,że  z toho mála lidí,kterých se o vrchol pokoušelo,nedokončili  a otočili to mnohem dříve. Petr Holy s Ivou byli na vršku jindy než my,tak nemáme jejich foto.

10.6.2016

Změna situace. Po konzultaci s horským vůdcem je Chopicalqui momentálně nelezitelné. Je tam po pás sněhu, neprošlápnutá stopa, hrozí laviny. Naposledy se na horu dostala skupina před třemi týdny. Mezitím napadla spousta sněhu. Jedna skupina se pokoušela včera o výstup, ale vrátili se z jedničky, že to nejde a nebezpečí je vysoké. Po dlouhé poradě volíme Nevado Pisco 5760 m. Snad tam bude situace lepší. Pak uvidíme, jestli to Chopicalqui zkusit.

9.6.2016

Tak jsme zpět v civilizaci. Když jsme doma hledali, kam se v Peru vydáme na aklimatizaci, narazili jsme na spoustu různě náročných možností. U Alpamayo treku bylo psáno, že je to jeden z nejtěžších, turistů na něj chodí málo, místní tam taky nežijí a není tam telefonní signál. V případě jakéhokoliv problémů, je těžké se dostat odsud pryč. Vždy je potřeba projít přes sedla, která mají skoro 4900 m. A to nemluvím o tom, že i aklimatizace se nesmí podcenit... Lenka už druhý den spí...

Bilance Alpamayo treku: Délka 7 dni, ujeto cca 100 km, nastoupáno cca 4000 m, přechod přes 5 sedel, ztracený a vyčerpaný Polák... Asi jsme pro něj byli malý zázrak. Dali jsme mu trochu jídla, i když sami jsme byli v minusu, horký čaj, suché ponožky, půjčili péřovky, karimatku a na pár hodin bezpečí stanu. Chudák byl půl hodiny před tmou zmrzlý, mokrý a zcela vyčerpán. Nemohl ani chodit. Šel se skupinou nosičů a oslů a ti se mu ztratili. Neměl sebou proto nic. Šel na lehko. Dojít do civilizace znamenalo min. dva dny celodenního pochodu s přechodem vysokých sedel.

Od třetího dne na antibiotikách... Paradoxně to ale podle saturace vypadá, že nejlépe aklimatizovaná je právě Markéta... Ale krása. Hory, koně, lamy...

8.6.2016

Úspěšně jsme právě dokončili těžký trek kolem  Alpamaya.
Podrobný report a foto pošlu zítra.
Ted si dáme kuře,hranolky,pivo a budeme relaxovat. Markéta a Zdenek

4.6.2016

Dnešní den nekompromisní...pořád do kopce...poslední půlhodinu padali sněhové krupky. Teď už jsme ve stanu 4606m.
Zítra bude asi nejtěžší den.

3.6.2016

1.den treku Alpamayo
Jsme ve výšce 3950 m v kempu Los Cedros...který jsme přejmenovali na ....Los Hovnos...
Snad náš stan nechají býci na pokoji ...zítra 4627m Laguna Cullicocha..
ilustrační foto:

2.6.2016

V Huarazu jsme dokoupili potřebné věci a dnes vyrazíme na jednodenní aklimatizaci. Foto včerejší Huaraz.Přejezd do nadmořské výšky rovnou kolem 3000 metru s námi naštěstí zacvičil jen málo. Jinak v Huarazu se dá k jídlu všude sehnat kuře s hranolkama.Na trek se toho moc nakoupit nedá...čínské polívky,pečivo,sušenky,draze sýr a čokoláda.A Iva se Zdenálem valí Španělsky.Docela jim to jde .Na ulici se dokázali zeptat na cestu a pochopit,co nám říkají.Ale kolektivo... (něco jako místní bus)... jsem musela sehnat já...Španělštinou nepolíbená..Neměli na to nervy.

Aklimatizační trek k Laguna Churup 4450m. Aklimatizace může sakra bolet. Vyrazili jsme brzo ráno z cca 3600 m. Krasné počasí, kaktusy, osli, spousta květin, milí místní v sombrerech a hezké hory. Zdenda s Ivou šlapou skvěle. Já relativně taky, bohužel jen do asi 3900 m. Tam přichází zlom. Začíná mi docházet dech, s přibývající výškou mi začíná být blbě od žaludku, později se mi chce i zvracet. Táhnu se nahoru neskutečně pomalu. Když mi zbývá posledních 200 výškových metrů, Zdenda i Iva už se váli u laguny. Ale ten kousek už dám. Sice zajištěna část těsně před koncem mi dá ještě pořádně zabrat. Nicméně i já se nakonec kochám lagunou a válim se na břehu. Sestup dolů v pohodě i pro mě. Sejdeme dokonce tak, že kolektivo právě přijíždí. Ještě nás místní obdaruji pečenými brambory. Pak už frčíme do Huarazu. Tam si dáme zase kuře s hranolkama, odezní i bolest hlavy a večer balíme na další, tentokrát šestidenní trek kolem Alpamaya.

1.6.2016

Konečně jsme v Huarazu. Ubytování zajištěné přes net je moc hezké a máme luxusní výhled z pokoje na Huascaran a naše Chopicalqui.A k naší první snídaní jsme dostali čaj z koky..Uaa..Kompresní fusky Nanosilver fungují.Po dvanáctihodinovém letu nenatekly.Super!!!!

31.5.2016

Přistáli jsme v Limě. Při čekání na batohy po nás šel pes, co hledá drogy. Nejvíc dorážel na tašku Ivy. Musela na kontrolu a ukázalo se, že pejska zaujal Ivin poslední Český řízek...

30.5.2016

Do Peru je to krapet daleko.Řízky jsme snědli,pivo vypili.Teď nás čeká dlouhatánský let.Tímto drobečkem poletíme na druhou stranu zeměkoule dvanáct a půl hodiny...Uf...A po příletu nás ještě v noci čeká osmihodinová jízda autobusem do Hurazu.Ale pak už budeme konečně v horách.

27.5.2016

Expedice Hindúkuš 2016 – Noshaq 7492 začíná. Sice to tak na první pohled nevypadá, protože míříme úplně na jinou stranu zeměkoule, než kde se Noshaq nachází, ale je to tak.
Ukončili jsme lezeckou přípravu na stěně Flash Wall v Olomouci. Už se těším na podzim, až se tam zase vrátíme. Stěna mi bude asi chybět. I ostatní fyzická příprava je u konce – běhání, chození po horách a TRX pod vedením trojice skvělých trenérek Anet, Markéty a Lucie. Teď už nás čekají jen velké hory. Už za pár dní míříme do Peru, kde se v tamních horách chceme aklimatizovat na sedmitisícovku Noshaq.
A jaké máme v Peru plány? Autobus nás vyplivne rovnou v nadmořské výšce 3000 metrů v Hurarazu, takže první dny to na žádné větší vyskakování nebude. Naopak, budeme toho asi mít plné kecky, aniž bychom se někam sápali. Jakmile přivykneme na huarázský vzduch, zamíříme na jednodenní výšlap k laguně Churup, která se nachází v nadmořské výšce kolem 4600 metrů. Pak už vyrazíme skutečně do hor. Vybrali jsme si náročný a málo chozený trek kolem krásné a bájné hory Alpamayo. Čeká nás šest dní pochodu zcela mimo civilizaci. Vše potřebné si, jak je naším zvykem, poneseme na zádech sami. Doufáme, že si během treku dobře přivykneme na výšku kolem 4500 metrů, abychom poté mohli mířit do pater ještě vyšších. Prvotně je v plánu výstup na šestitisícovku Chopicalqui. Ale protože víme, že situace se každý rok na výstupové trase mění, máme v záloze i jiné vrcholy, např. Nevado Copa, Nevado Pisco, Ursun, Ishinca…. Rozhodneme se na místě. Navíc je zatím předpověď počasí nic moc, takže v úvahu i připadá varianta přesunu na jih od Limy, kde se pár šestitisícovek nachází. Takže je možné, že se ozveme z Chachani, Nevado Coropuna nebo Ampaty.
Po celou dobu naší peruánské akce budeme pod kontrolou Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, pro kterou budeme monitorovat naše tělesné hodnoty, které po našem návratu Michal Botek vyhodnotí a případně upraví tréninkový plán před Noshaqem.
A Peru bude také takový velký test, jak bude fungovat naše online zpravodajství. Na rozdíl od hindúkušského Noshahu, odkud se budeme snažit zpravodajství posílat každý den i s nějakou tou fotkou, z Peru se budeme ozývat jen sem tam. I tak uvidíme, jak technika a naše české spojky Pavlína, Petr a Valda Bruce Willis fungují.